Colonne rijden, logistiek

Colonne rijden, logistiek en bevoorrading Bij de sectie 3 van het bataljon werd altijd voor het komende jaar een oefen- en schietprogramma opgemaakt. De gegevens daarvoor werden door hogerhand opgelegd maar het bataljon had hierin ook een eigen inbreng. Bij veel activiteiten was de inzet van personeel en materieel noodzakelijk. Alarmoefeningen met de daaraan verbonden verplaatsingen naar de uitwijkgebieden in Groß- en Klein Meckelsen werden, gelet op de relatief korte afstand van 15 kilometer van de legerplaats Seedorf, altijd over de weg uitgevoerd. De locaties van oefeningen en schietseries, lagen verder verwijderd en eenieder herinnert zich nog wel het station Godenstedt dat vlak achter de kazerne Seedorf lag. Daar vandaan vond het transport per spoor plaats van tank- en rupsvoertuigen van het bataljon, inclusief de bemanningen. De deelnemende wielvoertuigen bereikten in een ‘marsserie’, hier gemakshalve ‘colonne’ genaamd, hun bestemming over de weg. Voor de sectie 4 was er altijd veel werk aan de winkel om de verplaatsingen tijdig aan te melden en om de benodigde toestemming rond te krijgen. Verder werd o.a. bij de marechaussee begeleiding aangevraagd die in samenwerking met de plaatselijk politie moesten zorgen voor een veilige verplaatsing. Dat was ook nodig voor die voertuigen die vanwege hun breedte niet per spoor konden worden vervoerd en dus per dieplader bij het wegtransport werden gevoegd. Formeel gesproken was bij zulke gelegenheden sprake van een niet-tactische verplaatsing omdat deze onder vredesomstandigheden plaatsvond. Dus de Wielvoertuigen verplaatsten zich vanaf 10 voertuigen over de weg in colonneverband. Een colonne moest aan heel wat eisen voldoen. In de staart van de colonne reed de veegploeg mee, want voertuigen met pech (gele vlag) moesten zo snel worden gerepareerd of meegenomen door een takelwagen. Dan het aanbrengen van de signalering, zoals dat ook vandaag nog geldt: • Het voorste voertuig voert zowel links als rechts een blauwe vlag op het voertuig en heeft tevens aan de rechterzijde een blauwe kap voor de koplamp geplaatst; • De daaropvolgende voertuigen moeten aan de rechterzijde van het voertuig een blauwe vlag voeren en tevens aan de rechterzijde een blauwe kap geplaatst hebben voor de koplamp; • Het laatste voertuig van de colonne moet aan de rechterzijde een groene vlag voeren en tevens aan de rechterzijde een groene kap geplaatst hebben voor de koplamp. Alle voertuigen die deelnemen aan de colonne dienen dimlicht of groot licht te voeren. Zodra de colonne stond opgesteld werd er met krijt het colonne marsnummer geschreven op de zwarte rechthoekige vakjes die zich bevonden aan weerszijden van het voertuig. mogelijk 47

49 Online Touch Colonne rijden, logistiek Home


You need flash player to view this online publication